مراقبتهای  پزشکی و حوادث خطرناک مرتبط با آن برای بیماران مزمن کلیوی

 24 فوریه 2014- بیماران مبتلا به  بیماری مزمن کلیوی (CKD)علاوه بر تجربه ی تأثیرات منفی این بیماری بر بدنشان در معرض تجربه وقایع خطرناکی هستند که با درمانهای پزشکی آنها مرتبط  می باشد. نتایج این تحقیق در مجله ی Journal of the American society of Nephrology (JASN)منتشر گردید. این نتایج نشان می دهد که افت قندخون و بالا بودن پتاسیم خون عوارض شایعی است که بر اثر مراقبتهای پزشکی که این افراد دریافت می کنند، اتفاق می افتد.

بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مزمن بسیار مستعد عوارضی هستند که با مراقبت های پزشکی که به این افراد به دلیل اختلال عملکرد کلیوی ارائه میگردد و پییچیدگی این درمانها مرتبط است.

دانشمندان در برخی از تحقیقات انجام شده به ارزیابی خطراتی که بیماران CKDرا درهنگام بستری شدن در بیمارستان تهدید می کند پرداخته اند، اما بیشتر مراقبت هایی  که این بیماران دریافت می کنند خارج از بیمارستان است.

 دکتر Ginsbergو دکتر Finkاز دانشکده پزشکی مریلند و همکارانشان به بررسی 267 بیمار مبتلا به CKDدر مطالعه ی the ongoing safe kidney careپرداختند. آنها تلاش کردند میزان عوارض مراقبت های پزشکی بیمارستانی را تعیین و نسبت آنرا به عوارض مراقبتهای خارج از بیمارستان بدست آورند.

دانشمندان به بررسی رویدادهای خطرناک یا علایمی پرداختند که در بیماران بر اثر مصرف دارو ایجاد شده بود (گروه I) و یا اطلاعات و یافته های قابل تعقیبی که به عنوان اختلالات بالینی خطرناک تشخیص داده شده (گروه II) و قابل تصحیح از طریق درمان یا  تغییر دارویی می باشند.

 در میان یافته های اصلی این تحقیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        در کل 185 بیمار (69.3 درصد) حداقل یکی از وقایع گروه Iیا IIرا تجربه کرده بودند. 102 نفر (38.2 درصد) بیش از یک واقعه و 48 نفر (18 در صد) حداقل یک واقعه از هر دو گروه را تجربه کرده بودند.

·        شایع ترین حادثه ی گروه I، افت قند خون یا هیپوگلایسمی بود.

·        شایع ترین حادثه ی از وقایع گروه IIبالا رفتن پتاسیم خون یا Hyperkalemiaبود.

·        هیپوگلایسمی (در بیماران دیابتی) و افتادن  یا سرگیجه شدید(در بیماران غیر دیابتی) بیشترین عوارضی بودند که همراه با سایر عوارض مراقبت های پزشکی مشاهده گردید.

حوادث مرتبط با عوارض جانبی بیماریهای خاص و داروهایی که برای این بیماریها استفاده می شود در بیماران  مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بسیار شایع  است. دکتر Finkمعتقد است احتمالاً جلوگیری از بروز این حوادث ناخواسته وغیرعمدی می تواند در کاهش میزان نارسایی کامل کلیه ها (از دست رفتن کارکرد کلیه ها) و نتایج بد آن در بیماران مبتلا به CKDموثر باشد.

درحال حاضر 60 میلیون نفر در جهان به بیماری مزمن کلیوی یا CKDمبتلا می باشند .

منبع:

www.medicalnewstoday.com/release/273000.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا